se fjordene, se
breene, se fossene,
møt menneskene
ruimtes, stiltes,
een spectaculair landschap
U kunt ons bestens nog eens bezoeken via een laptop of pc
Kaart google.nl/maps - provincie Nordland Kaart kart.finn.no - provincie Nordland roze lijn = provinciegrens suggestie uitzoomen: Nordland is een zeer grote provincie, tot en met de eilandengroep Lofoten in het noorden Noord-Noorwegen / Nord-Norge: 2.11 provincie Nordland
Overnachten in Nordland:
· Het provinciehuis staat in Bodø.
· De provincie Nordland maakt deel uit van de regio Nord-Norge (= Finnmark + Troms + Nordland). · Nordland kent vijf districten: Vesterålen Lofoten Ofoten Salten en Helgeland.
Het provinciewapen toont een zwarte boot met mast en zeil tegen een gouden achtergrond. De boot is een voor deze provincie typerende boot: de zgn. “Nordlandsbåt”. De zwarte kleur verwijst naar de teer die bij het onderhoud werd gebruikt. Het gouden schild staat voor de kleur van de zon.
Torghatten: “det karakteristiske fjellet med hull”
|
Alternatieve overtocht naar de Lofoten: Kaart google.nl/maps: route Bodø - Røst - Lofoten Kaart kart.finn.no - locatie van het eiland Røst Kaart home.online.no/~rt-finni - het eiland Røst
|
vanuit deze kuilen werden ooit door de eilanders met de blote handen zeearenden gevangen. |
Van Værøy zijn de lundehunden afkomstig. In het verleden werd de lundehund op de kliffen gebruikt voor het bewaken van vee en voor de jacht op watervogels op de kliffen (waaronder papegaaiduikers lundefugl = papegaaiduiker).
De lundehund is een weinig voorkomend ras: over de hele wereld zijn er ongeveer 2300 exemplaren, waarvan de helft in Noorwegen, ongeveer 50 in Nederland en zo'n 350 in Amerika.
De Lofoten en Vesterålen zijn een lange keten van eilanden op de grens van de provincies Nordland en Troms. Ze liggen op dezelfde hoogte als Groenland, Alaska en Siberië, maar dankzij de warme golfstroom is het er niet zo koud.
Aan de oostkust ligt de Vestfjord, aan de westkust ligt de Noorse Zee.
Kaart lofoten-online.de - de Lofoten: eiland voor eiland Kaart lofoten-info.no - Lofoten met vermelding km's Kaart tunliweb.no - LofotenDe grootste eilanden die tot de Lofoten behoren, heten van zuidwest naar noordoost:
Kaart google.nl/maps: route wegno.E6 van Trelleborg naar Kirkenes = 3100 kmWegno.E6 = de schier eindeloze zuid/noord-weg die loopt van zelfs het Zweedse Trelleborg (= ten zuiden van Malmö) tot het Noorse Kirkenes aan de Barentszee bij de Russische grens = 3100 km.
Kaart google.nl/maps: traject wegno.E10 van het Zweedse Luleå tot het Noorse Å = 850 kmWegno.E10 loopt van het Zweedse Luleå aan de Botnische Golf tot in Å, het zuidelijkste dorpje op het eiland Moskenesøya in de Lofoten = 850 km. Het Noorse gedeelte wordt “Kong Olavs veg” genoemd.
Kaart google.nl/maps - route via het traject LofastOp 1 december 2007 is op de route wegno.E10 (- zie hiervoor) het Lofast-traject = “Lofoten fastlandsforbindelse”, officieel geopend.
Lofast moest 28 km overbruggen, voornamenlijk ondertunnelen: de langste tunnel is de Sørdalstunnel met 6,3 km. Het gehele parcours met tal van tunnels en bruggen is indrukwekkend.
Lofast loopt van het zuidelijkste puntje van de Gullesfjord tot het Raftsund = daar waar de Lofoten-eilandengroep begint. Over Raftsundet en de naastgelegen prachtige Trollfjord vertellen we meer verderop in deze provincie onder “Digermulen”.
De voornaamste bronnen van inkomsten voor de eilandbewonders zijn de visserij en het tourisme.
Van eind januari tot begin april trekken enorme scholen kabeljauw vanuit Rusland naar de gronden voor de kust van de Lofoten om kuit te schieten.
Al sinds de 12e eeuw wordt hier op deze kabeljauw gevist. Ging men vroeger de zee op met roeibootjes met 8 of 10 riemen, tegenwoordig vist men met grote trawlers.
Na thuiskomst komen de groothandelaren met grote schepen langsvaren om de vangst op te kopen en wereldwijd te distribueren.
Daarnaast wordt een gigantische hoeveelheid kabeljauw op de eilanden te drogen gehangen aan grote houten rekken: de beroemde stokvis = tørrfisk.
Om tijdens zeereizen voedsel houdbaar te houden hebben de Noren ooit van vis stokvis gemaakt. De Vikingen hebben deze kunst zo'n duizend jaar geleden afgekeken van de Indianen aan de oostkust van Canada.
Stokvis wordt meestal gemaakt van kabeljauw, maar ook stokvis van leng of haring komt voor.
De vis moet worden opgehangen op dezelfde dag dat ze is gevangen: met de buik naar het noorden en met de rug naar het zuiden. Van oudsher is de hang- en droogperiode op de Lofoten tot half april. Dan is 400.000 m² van de Lofoten bedekt met visrekken. Jaarlijks wordt er 16 miljoen kg vis opgehangen.
Het drogen duurt, afhankelijk van weer, wind en grootte van de vis, ongeveer drie maanden.
Vervolgens, meestal in juni, wordt de vis van de rekken gehaald en opgeslagen voor een tweede periode van drogen, net zolang tot deze keihard is en nog maar 16% water bevat. Van het originele gewicht is dan zo'n 20% over.
Voordat de vis gegeten kan worden, moet de vis eerst weer zacht gemaakt worden. Hiervoor wordt 'ie minstens 36 uur op een koele plaats geweekt, waarbij het weekwater om de 6 à 9 uur ververst wordt.
Het tourisme is eveneens belangrijk geworden. Naast ons “gewone touristen ” halen ook de sportvissers hier hun hart op.
Het visbestand is enorm: er komen wel 150 verschillende vissoorten voor.
Tijdens de bootsafari naar de Trollfjord kan men onderweg zelf vissen (= vanuit Svolvær op het eiland Austvågøy, met het bedrijf Lofoten Charterbåt AS). De vangst wordt aan boord gebakken.
Meer over boottochten naar de Trollfjord vertellen we verderop in deze provincie onder Een stukje Hurtigruten / door de Trollfjord
Vanaf de Lofoten en vanaf Vesterålen worden er door verschillende bedrijven walvissafari's georganiseerd.
De tochten duren 4 tot 8 uur, dit verschilt per maatschappij. Sommige tochten worden gecombineerd met snorkelen, met een vogelsafari of met museumbezoek.
Tijdens de Middernachtzon zijn er ook nachtsafari's.
Er zijn tochten met walvisgarantie : mocht het zo zijn dat men er tijdens de tocht geen één ziet, dan wordt de mogelijkheid geboden om gratis de volgende dag weer mee te gaan, mits er genoeg plaats is.
Prijzen: 800 tot 1.000 NOK p/p.
Kaart google.nl/maps - locaties buitensportbedrijven op de Lofoten en VesterålenBuitensportactiviteiten, zoals bergtochten, rafting, snorkelen, vis-, vogel-, walvis- en Middernachtzon-safari's, worden verzorgd door:
In Andenes (= het eiland Andøya op Vesterålen) is gevestigd het “Norske Hvalsenter”. Dit Noorse Walviscentrum doet onderzoek naar en geeft uitleg over het wel en wee van deze dieren.
Walvissoorten die 's zomers zijn te zien, zijn:
Orka’s -die grote zwart-witte walvissen- zijn te zien vanaf eind oktober tot begin januari: ze eten de haringen die kuit komen schieten in de Tysfjord.
De Lofoten komen in zicht: bergtopppen die zomaar oprijzen uit zee. Om 14:00 uur legt de veerboot aan in Moskenes.
We komen terecht in de mooiste vissersdorpjes die zich lijken vast te klampen aan de smalle rand tussen de zee en de steile helling van de bergrug die ver boven het water uitsteekt. Ze lijken nog nèt een plekje gevonden te hebben aan de diverse inhammen (vissersdorp = fiskevær).
Hier en daar hangt in de open lucht op grote houten rekken nog de stokvis (= tørrfisk) te drogen. We zien zowel horizontale als verticale rekken.
Via wegno. E10 -de enige doorgaande weg op de Lofoten- gaan we vanuit Moskenes richting Ramberg en nemen de afslag Fredvang. Zo komen we terecht op de Fredvang Camping Moskenes - Fredvang Camping = 30 km.
De camping is niet meer als een weilandje gelegen aan een schitterende baai. Naast een eenvoudig wasgebouw beschikt het ook over kookgelegenheid. Er is één huisje met vier slaapkamers: te huur in zijn geheel of per kamer.
Aan weerszijden van de camping schijnen meeuwen te zitten die met “poot en snavel” hun territorium verdedigen. Als je te dichtbij komt vallen ze aan als Messerschmitts: met een duikvlucht willen ze ons op het hoofd pikken. Evert bloedt zelfs: het is je reinste horror als je ze ziet aankomen !!
Onze afstand tussen Saltstraumen en Fredvang is ca. 65 km. = 3.594 km.
Kaart kart.finn.no - locaties van de eilanden Moskenesøy en Flakstadøy25 + 26 juli '04 Op de Lofoten blijven we twee dagen en we bivakkeren hoofdzakelijk op de eilanden Moskenesøy en Flakstadøy.
De eerste dag rijden we op ons gemakje nog eens dezelfde route als gisteren, toen we van de boot afkwamen.
In Moskenes ligt weer een boot klaar voor vertrek, terug naar Bodø. Minstens 30 auto's en/of campers kunnen niet mee: wachten op de volgende ronde ... .
De tweede dag heeft stralend weer met een strak blauwe lucht en we maken er een fietsdag van. We rijden wegno.E10 “en omstreken” naar het noorden, al met al zo'n 80 km. Het verkeer gedraagt zich heel rustig en ook de E-weg is heel veilig.
Er wordt de hele dag een beetje geklommen. Uiteraard wordt er ook gedaald, maar de snelheid wordt dan toch afgeremd door het beetje wind dat er is.
Het is een fietstocht om nooit te vergeten: het is een prachtige belevenis deze omgeving aan den lijve te ondervinden. Van het ene mooie plekje tuimelen we in het andere! De bergen die zo dichtbij zijn, de Noorse Zee die vandaag heel kalm is, het prachtige groenblauwe water in de inhammen, mooie witte zandstrandjes en de gekleurde huizen: soms zo afgelegen en helemaal opgaand in het landschap. Het is helemaal top!
We volgen wegno.E10 tot niet verder dan de afslag naar Myrland. Hier zouden we anders de Nappstraumtunnel in moeten: 1.780 meter, heel koud en altijd gevaarlijk.
Om de Nappstraumtunnel te omzeilen is er een bootje dat fietsers overzet van Nusfjord naar Ballstad: info bij de Turist Info's verkrijgbaar.
Een kijkje nemen in Myrland is een leuker alternatief: een gehuchtje van welgeteld zes huizen die allemaal bewoond worden.
Myrland ligt aan het eind van een rotspadje, dat onder langs een berg kronkelt en uitkomt bij de zee.
Op de terugweg nemen we ook wegno.807 (= een zuid-zijtak van wegno.E10) naar Nusfjord, 6 km verderop.
Nusfjord is Noorwegen's oudste en best bewaarde vissersdorp. Het wordt niet meer permanent bewoond, het is omgeven door steile bergen en het is een héérlijke plek!
In de inham waar dit alles zich afspeelt ligt een keigroot rotsblok midden in het water.
Naast pakhuizen ziet men ook hier tal van “rorbuer”, oftewel vissershutten. Letterlijk betekent rorbu: “de opslagplaats van roeispanen”. Deze hutten werden vroeger in het visseizoen gebruikt om roeispanen, netten en ander visgerei in op te bergen. Tegenwoordig zijn het vaak vakantiehuisjes.
Verder is er een visbedrijf waar één en al bedrijvigheid heerst. Ook is er een schattig winkeltje met levensmiddelen en souvenirs. Men kan hier zijn boodschappen gaan doen en even terugstappen in de goede oude tijd. Het winkeltje stamt uit 1907 maar men kan er gelukkig wel met Visa-card betalen .
Al honderden jaren kwamen de vissers in de winter naar Nusfjord. Het piepkleine dorpje werd in het topjaar 1908 tijdens het visseizoen bevolkt door 1.500 vissers die verdeeld waren over 362 bootjes.
Het is ontzettend gaaf te fietsen in dit landschap: tussen de bergen, langs de fjord en langs de Noorse Zee. Is men in de gelegenheid en leent het weer zich ervoor, dan is het echt een aanrader om dit eens mee te maken.
Ramberg Gjestegård is een camping met hytter in Ramberg: 3 km ten noorden van Fredvang op het eiland Flakstadøy. Zij verhuren fietsen -en daarnaast ook nog kajaks en bootjes met of zonder buitenboordmotor-.
In Ramberg is ook een supermarkt.
We proberen een paar aktiviteiten op de twee eilanden op een rijtje te zetten, te beginnen op het zuidelijkste puntje van Moskensøy:
De grot Refsvikhula is 115 meter diep, 50 meter hoog en 12 meter diep. In de grot ziet men rotstekeningen uit het Stenen Tijdperk: 3.000 jaar oud. Het gebied rondom de grot is beschermd: het is niet toegestaan hier te zijn zonder begeleiding van een gids.
Moskenesstraumen ligt tussen de eilanden Moskenesøy en Værøy en is de grootste maalstroom ter wereld. Als de stroming en de wind in dezelfde richting staan, is het gebulder van het water 5 km verderop te horen!
De grot Refsvikhula is bekroond met de St. Olav's Roos: een zwaarwegend kwaliteitsstempel dat unieke bezienswaardigheden met wortels in de Noorse cultuur aangeeft.
Het Stokvismuseum toont de 1000-jarige geschiedenis van de productie van stokvis. Ook kan men stokvis proeven: Lofoten's eigen snack.
Dit museum gaat over het dagelijks leven in de vissersdorpen gedurende de laatste 250 jaar. De gebouwen die tot het museum behoren staan bijeen in het centrum van Å.
Een bakkerij van 160 jaar oud is nog in gebruik en men vindt er Europa's oudste nog aktieve levertraan-frabriek. Natuurlijk ontbreken de rorbuer en de Nordlandboten niet. Er worden rondleidingen gegeven, en er zijn tal van activiteiten.
In de vissersboot “Glimt” kan men overnachten.
Het dorpje Reine ligt op verschillende eilanden die door bruggen met elkaar verbonden zijn.
Reinebringen is een bergje (448 moh) bij Reine. Vanaf deze top wordt het dorpje Reine het vaakst gefotografeerd, het is een spectaculair uitzichtspunt.
Vanuit Reine wandelt men linksaf richting Moskenes langs wegno.E10 en neemt men het pad dat om de tunnel en langs de Reinefjord loopt.
Halverwege (misschien gemarkeerd door een rode en witte wimpel?) begint het steile pad omhoog - ongeveer 2 uur heen en terug. Op een gegeven moment kan men rechtsaf naar de top van Reinebringen of linksaf via een smalle richel naar de 730 meter hoge top van Helvete.
Bij mooi weer is het tochtje een must, maar bij regenachtig weer moet men het echt vergeten: veel te glibberig en gevaarlijk!!
Voor de liefhebbers: klein museum dat gaat over de motorisatie van de vissersvloot gedurende de laatste 100 jaar. Naast oude boordmotoren die nog gestart kunnen worden beschikt men ook over 10 oude Nordland-vissersboten.
De smid maakt ook prachtige smeedijzeren kunstvoorwerpen die worden verkocht in het bijbehorende “Galleri Ambolten”. Het museum en de gallerie trekken jaarlijks 23.000 bezoekers!!
Sund ligt aan de enige weg die zuidwaarts afslaat vanaf wegno.E10 tussen Moskenes en Fredvang.
We hebben dit tripje gemist, maar in Fredvang schijnen er toch bordjes naar Kvalvika te staan.
Route: als men vanaf wegno.E10 met wegno.986 over de bruggen richting Fredvang gaat: niet doorrijden naar de Fredvang Camping maar linksaf naar het dorpje Fredvang wegno.986/808 door het gehuchtje vervolgen. De wandeling begint 800 m voorbij de boerderij die “Bergland” heet.
Heen en terug is men 2 à 3 uur onderweg. Men komt uit bij een mooi zandstrand: Kvalvika.
27 juli '04 Kaart google.nl/maps: route Fredvang Camping op de Lofoten - Hinnøy Senteret in Langvassbukt(a) Als we “bezig zijn” de Lofoten te verlaten, rijden we grotendeels wegno.E10, de Kong Olavs veg.
Via de Nappstraumtunnel komen we eerst op het eiland Vestvågøy en daarna op Austvågsøy.
Het landschap verandert: de dorpjes liggen niet meer zo ingeklemd tussen de zee en de bergen maar hebben op het land meer de ruimte en liggen ook verder uit elkaar. Het terrein wordt wat heuvelachtiger met grotere stukken grasland. De kustlijn lijkt op de scherenkust van Zuid-Noorwegen.
Op het eiland Vestvågøy ligt aan wegno.E10 het “Lofotr Vikingmuseum på Borg”: het Vikingmuseum in Borg.
De woning van een vikinghoofdman uit de periode tussen 500 en 900 is hier ooit gevonden en nagebouwd. Het is een langgerekt gebouw met zowel plaats voor de dieren als voor de mensen.
Het museum laat zien hoe de Vikingen leefden en wat voor kunstzinnige voorwerpen ze maakten. Ook kan men varen met een vikingboot
Op het eiland Austvågsøy kan men bij Rørvik zuidwaarts afslaan op wegno.816.
Men komt dan uit bij een paar eilandjes die samen het authentieke vissersdorpje Henningsvær vormen.
Kaart google.nl/maps - locaties Lofoten Aquarium en Vågan kirke in Kabelvåg zie hierna Volgt men gewoon wegno.E10 dan ligt vóór het dorpje Kabelvåg het gehuchtje Storvågan met het Lofot-Akvariet: het Lofoten Aquarium.
Het toont het diepzeeleven rondom de eilanden. Men heeft naast 23 verschillende aquarium-bakken, ook heel makke zeehonden en otters .
Geopend van 1 juni t/m 31 augustus dagelijks van 10:00 tot 19:00 uur, daarbuiten van 11:00 tot 15:00 uur.
Kaart google.nl/maps - locaties Lofoten Aquarium zie hiervoor en Vågan kirke in KabelvågVoorbij het dorpje Kabelvåg nemen we een kijkje in de Vågan kirke, de houten “Lofotenkathedraal” uit 1898 vlak aan zee. Er is plaats voor 1200 gelovigen en ongelovigen .
Kaart google.nl/maps - locatie “Magic Ice” in SvolværIn Svolvær vindt men aan de kade “Magic Ice”, in 2004 geopend als Noorwegen's eerste ijsbar annex gallerie.
Kunstenaars van over de hele wereld hebben hier prachtige ijssculpturen gemaakt.
Bezoekers dienen minstens één drankje te nuttigen.
Geopend van 15 juni tot 25 augustus tussen 12:00 en 23:00 uur, de rest van het jaar tussen 18:00 en 22:00 uur.
Kaart kart.finn.no - locatie Svolværgeita in SvolværAan de rand van het stadje ziet men het symbool van de stad: de 569 meter hoge Svolværgeita. De Geitenberg heeft twee opmerkelijke hoorns die 1,5 meter uit elkaar staan.
De berg is een uitdaging voor de echte klimmers. Voor het eerst is dit gelukt in 1910. Klimtouwen en een beetje durf zijn vereist.
Svolværgeita komt ook voor in de legende van Torghatten: Hestmannen de Paardeman leefde een poosje samen met Svolværgeita .
Svolværgeita: de durfals springen van de grote hoorn “Storhorn” op de kleinere hoorn “Lillehorn” !!
Svolvær is ook een aanlegplaats van de Hurtigruten: de Kustexpres die vaart langs de Noorse kust.
Het toeval wil dat twee hoogtepunten van deze zeereis zich in de omgeving van Svolvær bevinden.
We vertellen meer over de Hurtigruten verderop in deze provincie onder Bezoek aan Vesterålen.
Het is niet noodzakelijk de gehele Hurtigruten-reis van Bergen naar Kirkenes en weer terug te maken: het is ook mogelijk in de ene haven aan, en in de volgende haven weer van boord te gaan.
Op het traject van de havenplaats Svolvær tot de havenplaats Stokmarknes vaart men de zéér nauwe Trollfjord in en uit. Stokmarknes ligt op de noordelijker eilandengroep Vesterålen.
Het is één van de smalste fjorden van Noorwegen: 2,5 km lang en op z'n smalst 100 m breed. De bergwanden die de Trollfjord omringen zijn tot 1.100 m hoog.
Het keren in de fjord gebeurt alleen in de zomer: van 30 april tot september, als de meeste sneeuw gesmolten en het lawine-gevaar geweken is. Maar dan wèl zowel tijdens de noordgaande als tijdens de zuidgaande route, verzekerd ons hurtigruten.no per e-mail .
Ook vaart men door de nauwe engte Raftsundet = tussen de eilanden Austvågøy en Hinnøy.
Over het uitzicht op de Trollfjord en Raftsundet vanuit Digermulen vertellen we meer verderop in deze provincie onder “Digermulen”.
Een enthousiast reisverslag over dit traject vindt u op danyell.nl.
Op dit forum van noorwegen.org lezen we het één en ander over wel of niet reserveren: wellicht lukt het zonder te reserveren als men meevaart op een kortere etappe en geen hut nodig heeft.
Behalve met de Hurtigruten-boot, kan men ook een “Trollfjord-cruise” maken middels een bootsafari. Meestal worden deze tochten afgestemd op het tijdstip van de spectaculaire passage van de grote Hurtigruten-boten .
De Trollfjord is een belangrijke plaats in de Noorse visserij-geschiedenis.
In 1880 vond er “Slaget i Trollfjorden” plaats: een heuse zeeslag die is uitgevochten tussen de vissers in “fembøringer” (= een grotere soort Nordlandsboot met zeil en roeispanen), en tussen vissers met moderne stoomboten.
Scholen vis die de fjord in waren gezwommen werden door de vissers met de grote boten in grote sleepnetten afgevangen. Dit tot groot ongenoegen van Jan met de Pet.
Uiteindelijk wonnen de vissers met de kleine zeilschepen, waardoor een monopolie van rijke reders op de visvangst kon worden voorkomen.
De schilder Gunnar Berg (1863 - 1893), heeft de zeeslag vereeuwigd in zijn zevenluik “Trollfjordslaget”.
Kaart google.nl/maps:
locatie Gunnar Berg Gallery = Svinøya Rorbuer in SvolværDe schilderijen worden tentoongesteld in de Gunnar Berg Gallery, gehuisvest in Svinøya Rorbuer AS -adres: Gunnar Bergs vei 2, in Svolvær en op het eilandje Svinøya = via brug te bereiken-.
De schrijver Johan Bojer (1872 - 1959) heeft het gevecht in zijn roman “De laatste Viking” verwerkt.
De kustlijn die we vandaag tot nu toe hebben gezien, lijkt zoals eerder gezegd op de scherenkust van Zuid-Noorwegen. Maar ... het wordt toch weer anders.
Kaart google.nl/maps: route Laukvik - FiskebølVoorbij Svolvær verlaten we wegno.E10 om aan de route een extra lus naar Fiskebøl te breien.
We nemen vlak na het gehuchtje Sildpollneset en vóór het gehuchtje Vestpollen westwaarts wegno.888 richting Laukvik. Al met al zullen we de 45 km tot Fiskebøl door ongeveer een niemandsland rijden.
Zo'n 10 km na Vestpollen ligt de Sandsletta Camping.
Na nog eens 7 km ziet men aan een zijweggetje het dorpje Laukvik(a) met hier de Skippergaarden Camping: een kleinschalige camping met 5 hytter en “rom”.
We zijn niet naar Laukvik toegereden, maar we kunnen wel vertellen dat het wonderbaarlijk afgelegen ligt. Dat hier mensen wonen verbaast ons werkelijk.
Op de website van Laukvik lezen we echter dat de Laukvik-vikingen zich prima schijnen te redden. In de haven liggen 15 vissersboten en de 450 inwoners hebben de beschikking over een kruidenier, een restaurantje, een bibliotheek en een schooltje.
In juli 2007 hebben de Nederlanders Rob Stammes en Therese van Nieuwenhoven in het nabijgelegen Straumnes het Polarlightcenter geopend. In de zomer worden hier op afspraak lezingen gehouden. Van september tot april gaan zij met de gasten 's avonds naar donkere plekken, zoals op het strand, om daadwerkelijk het Noorderlicht te zien. Met geavanceerde apparatuur kunnen de tijdstippen dat het Noorderlicht zich voor zal doen, voorspeld worden. Tevens bieden zij het gehele jaar accomodatie aan.
Vanaf Laukvik begint het te regen: een buitje die zal duren tot 's avonds laat.
We rijden langs de Hadselfjord en hier en daar liggen de bergen weer dicht aan zee. Toch zien we ook kleine zandstrandjes, stukjes moeras en nog een stukje duinen.
De weg wordt ook minder: grind. Wellicht is dit de onderlaag voor een verharde weg die spoedig wordt aangelegd, of is dit een ijdele hoop?
Op het hele stuk zien we toch héél af en toe, hier en daar, een enkel huis. Maar ja, het stuk gaat wel over 30 km!.
We rijden om twee inhammen heen, deze heten Grunnførfjord en Morfjord.
In Fiskebøl ligt de veerboot voor de overtocht naar Melbu te wachten.
Kaart google.nl/maps: traject LofastTegenwoordig kan men bij Fiskebøl oostwaarts rijden op wegno.E10 en zo de Lofoten via het traject Lofast verlaten zonder om te moeten rijden via Vesterålen. Via Lofast rijden is 40 km korter en scheelt een overtochtje met de pont.
Kaart google.nl/maps: route wegno.E6 van Trelleborg naar Kirkenes = 3100 kmwegno.E6: de schier eindeloze zuid/noord-weg die loopt van zelfs het Zweedse Trelleborg (ten zuiden van Malmö) tot het Noorse Kirkenes aan de Barentszee bij de Russische grens.
Het Lofast-project moest 28 km overbruggen, voornamenlijk ondertunnelen: de langste tunnel is Sørdalstunnelen met 6,3 km. Het gehele parcours met tal van tunnels en bruggen is indrukwekkend.
(het eiland Hinnøya behoort voor de ene helft tot de zuidelijke Lofoten en voor de andere helft tot het noordelijke Vesterålen)
Kaart google.nl/maps: locaties Fiskebøl - Kongsmark Hytteferie - Raftsundet Camping -
Tennstrand = tegenover de Trollfjord - DigermulenRijdt men bij Fiskebøl oostwaarts op wegno.E10, dan gaat men over het water Raftsundet via de Raftsundbru = 20 km vanaf Fiskebøl.
Neemt men daarna gelijk wegno.868 rechtsaf/zuidwaarts -dus aan de oostoever van de nauwe engte Raftsundet- dan is er na
Bij het verderop-gelegen punt Tennstrand ziet men de ingang van de Trollfjord. Dit is de smalle en korte fjord waar de Hurtigruten-boten in- en uitdraaien, zoals we eerder vertelden in deze provincie onder Een stukje Hurtigruten / door de Trollfjord.
Blijft men wegno.868 langs het Raftsundet nog eens 13 km vervolgen, dan komt men uit bij het kerkdorpje Digermulen met 350 inwoners. De omgeving schijnt spectaculair te zijn, bovendien zijn de bergen aan deze kant niet zo hoog dus een uitstapje is makkelijk gemaakt.
Kaart kart.finn.no - locatie Digermulkollen
suggestie: als u inzoomt ziet u een grijze stippellijn - grijze stippellijnen zijn wandelroutes Kaart ut.no - wandeling Digermulkollen
suggestie: alle vinkjes weghalen behalve “Hytter”, “Sommerstier” en “Fotturer”
→ lastig, maar in de winter gaan de kaarten van de website ut.no op “zwart”De gemarkeerde wandeling “Keisermarsjen i Digermulkollen” beloofd een mooi uitzicht over Raftsundet.
De wandeling begint tegenover de oude supermarkt en duurt heen en terug 3 uur.
De route is vernoemd naar de Duitse keizer Wilhelm II: “de grondlegger van het Lofotentourisme”.
Kaart kart.finn.no - locaties van de eilandjes Årsteinen en StormollaDe omgeving leent zich ook prima voor een fietstochtje!!!
Men kan verder zuidwaarts rijden op wegno.868/872 -ook per auto- t/m het eilandje Årsteinen aan de Vestfjord: het is maar 10 km² groot en het biedt práchtige zandstrandjes.
“Landschaftlich bestimmt eine der schönsten Fahrradwege in den Lofoten”.
Tevens doet men in de “Lofoten Brochure” de suggestie de fiets over te zetten met het pontje van Digermulen naar Finnvik op het eilandje Stormolla. Men fietst daar langs tal van kleine scheren.
De kustweg naar Brettesnes is 15 km lang. Brettesnes ligt prachtig rond een brede baai met eindeloze witte zandstranden.
De reis kan men alleen voortzetten door weer terug te rijden naar Digermulen en nogmaals langs het Raftsund noordwaarts te gaan. Vervolgens kan men weer westwaarts naar Fiskebøl of oostwaarts het in 2007 geopende traject Lofast rijden.
Kaart google.nl/maps: route Fiskebøl - Storkmarknes - Hinnøy Senteret in Langvassbukt(a)
= onze eindbestemmingIn Fiskebøl nemen we de veerboot over de Hadselfjord naar Melbu. Dit betekent het einde van ons Lofoten-verhaal: Melbu ligt op het eiland Hadseløya dat behoort tot de eilandenreeks Vesterålen.
De eilandengroep Vesterålen delen de eilanden Hinnøya en Vestvågøya met de Lofoten. Daarnaast omvatten ze nog drie grote eilanden: Hadseløya, Langøya en Andøya.
Op Vesterålen zijn de wegen meer vertakt als op de Lofoten (daar hadden wehoofdzakelijk wegno.E10).
Het landschap is minder grillig en ruw. Helaas regent het, dus vlug maar door.
We verbazen ons er sterk over dat hier, zo ver boven de Poolcirkel en 's winters pikkedonker, nog zoveel mensen wonen. Grotere dorpen die leven van de export en ogenschijnlijk een gezonde economie draaien.
Stokmarknes op het eiland Hadseløya is een aanloophaven van de Hurtigruten en er staat ook het Hurtigrutenmuseum. De oprichters van de rederij die het in 1893 aandurfden ook in de winter een veerdienst langs de Noorse kust te onderhouden, hielden namelijk kantoor in Stokmarknes.
In de haven ligt als onderdeel van Hurtigrutemuseet een oud schip: -de 2e- M/S Finnmarken.
Het klinkt onwerkelijk, maar een gedeelte van de 1e M/S Finnmarken uit 1912 werd onlangs weergevonden in Beekbergen waar het werd gebruikt als hotel bij het paardensportcentrum “Riant”.
In 2003 is dat deel naar Stokmarknes getransporteerd (twee dekken, tien hutten, twee salons en een trap).
Hurtigruten, “de snelle route” of “Kustexpres,” is een zeer oude Noorse veer- en transportdienst. In 1893 sloot de Noorse regering een contract met de rederij Vesteraalens Dampskibsselskap. Men diende in de zomer een wekelijkse dienst tussen Trondheim en Hammerfest en in de winter een wekelijkse dienst tussen Trondheim en Tromsø te verzorgen.
Al snel werd de veerdienst uitgebreid door meer rederijen deel te laten nemen en door met meer schepen te gaan varen. In 1898 ging men tot Bergen in het zuiden en in 1914 ging men tot Kirkenes in het noorden: de havens die tot heden ten dage de route bepalen.
Er brak een heel nieuw tijdperk aan voor de afgelegen kustgemeenschappen: passagiers en post arriveerden voortaan al binnen een paar dagen op plaats van bestemming. Voorheen had bijv. de post in de zomer drie weken en in de winter vijf maanden (!!) nodig om van Trondheim in Hammerfest te komen.
Tegenwoordig wordt de post niet meer verzonden per Hurtigruten. Wel transporteert men veel van wat de Noorse kustbewoners nodig hebben, zoals tractoren, bouwmateriaal, sneeuwscooters, bloemen en voedsel. Ook is het voor veel kustbewoners nog steeds de enige manier om hun dorp te bereiken als in de winter de wegen geblokkeerd zijn en vliegverkeer onmogelijk is.
De Hurtigruten voorzag al snel een grote bron van inkomsten via het tourisme: reeds in 1894 werd de eerste Engelstalige brochure uitgegeven.
Heden ten dage een zeereis maken met de Hurtigruten schijnt een onvergetelijke ervaring te zijn, die echter niet te vergelijken is met een “cruise”. De schepen (ontworpen zowel voor het goederentransport als als drijvend hotel) varen én op zee én dringen door tot diep in de fjorden. Ze leggen aan in kleine dorpen waar geen enkel cruiseschip bijkan.
Elke dag van het jaar verlaat er een schip van de Hurtigruten de haven van Bergen om op te stomen naar het noorden. Gelijktijdig varen er elf schepen langs de kust, verdeeld over het traject Bergen - Kirkenes. Na elf dagen is men dus ook weer terug in Bergen . Inclusief Bergen en Kirkenes doet men 35 havens aan (enkele reis!). De aanlegtijden zijn zo gepland dat de havens die op de noordgaande-route 's nachts worden binnengelopen op de terugreis overdag worden bezocht.
Het is niet noodzakelijk om de hele reis van Bergen naar Kirkenes en weer terug te maken. Men kan ook een gedeelte van de reis doen (zelfs een dágje meevaren), of een dag later met een andere boot verderreizen.
De auto kan wel, de caravan kan niet mee op de boot. Brengt men de auto mee, dan dient men in de meeste havens 2 uur voor vertrek aanwezig te zijn.
Als we het dorpje Stokmarknes verlaten gaan we direct over de Børøybrug: 336 m lang en 15 m hoog, over het Børøysundet tussen de eilandjes Hadseløya en Børøya.
Vervolgens komt de wonderschone Hadselbrug: met 27 peilers, 1.011 m lang en 30 m hoog over het Langøysundet van Børøya naar Langøya (namen kloppen!!).
Kaart google.nl/maps - locatie SortlandbruTussen Sortland op Langøya en Strand op Hinnøya ligt over het Sortlandsundet weer zo'n hoge brug, maar dan nog iets steiler: met 30 m hoog en 961 m lang de Sortlandsbru.
De Sortlandbru is het noordelijkste puntje van onze reis en we zijn nu 3.903 km onderweg.
Vanaf nu gaan we weer naar het zuiden, naar huis.
- Nyksund: har man sett stedet en gang, kan man ikke glemme det ... .
= Nyksund: heeft men het ooit gezien, dan zal men het nooit vergeten ... .
Bij Sortland 50 km noordwaarts via wegno.'s 820 en 821 tot Øksnes en dan noordwestwaarts via een niet al te beste kustwegno.935/938 komt men uiteindelijk terecht in het dorpje Nyksund.
Voorheen was dit een vissersdorpje, maar het haventje werd te klein toen de vissersboten groter werden.
Eén en ander werd voor de overheid te kostbaar en bovendien beschikte het nabijgelegen Myre over een goed bereikbare haven.
In 1972 verleende de overheid subsidie aan de laatste 150 inwoners om te kunnen verhuizen. Iedereen vertrok, de meesten naar Myre. Behalve de oude smit: tot zijn dood in 1985 weigerde hij te verkassen.
De overheidspremie behelsde één clausule: de eerste 30 jaar mocht men niet terugkeren ... .
Nyksund werd min of meer vergeten: er kwam niemand meer en het werd een spookdorpje.
In de jaren tachtig kwam een Duitse tourist langs en die kon het allemaal niet aanzien: Karl Heinz Nickel (overleden in 2001) zorgde ervoor dat van wereldwijd vrijwilligers naar Nyksund kwamen om het op te knappen.
Er was al electriciteit, maar nu heeft men ook telefoonverbindingen en warm stromend water. Het zal nooit weer een vissersdorpje worden, maar het leeft weer en telt in 2008 16 inwoners.
Nyksund heeft een café, winkeltje, gallerie en museum.
De “Dronningsruta” is een wandeltocht tussen de vissersdorpjes Nyksund en Stø.
De tocht gaat over het vlakke terrein langs de kust naar Nyksund, en weer terug naar Stø door de bergen tot op 500 m hoogte.
Heen en terug is 15 km en duurt ± 6 uur. Een gratis wandelkaart is verkrijgbaar in “Gjestehus og Restaurant Holmvik Brygge” in Nyksund zie hiervoor.
De wandeltocht is vernoemd naar de huidige koningin Sonja: zij liep deze tocht in 1994 (koningin = dronning).
Er is ook een Dronningsruta in de provincie Møre og Romsdal: de touristische autoroute wegno.655 door het Nibbedal en het Norangsdal. We hebben er meer over verteld eerder in ons verhaal onder 2.5 provincie Møre og Romsdal II.
Nyksund - Stø = 25 km: vanuit Nyksund terugrijden zuidwaarts (gaat over op wegno.938) en dan linksaf/noordoostwaarts wegno.935 tot 'ie ophoudt in Stø.
Stø is een klein dorpje met een vissershaven, een eigen visafslag en één van de oudste kerkjes van Noorwegen: Langnes Kirke uit 1500.
Vanuit Stø worden van mei tot september bootsafari's van 7 à 8 uur georganiseerd. Tussen eind juni en eind juli doet men speciale “Middernachtzon-safari's” door te vertrekken om 21:00 uur.
Men vaart eerst langs het eiland Anda = 5 km ten noordoosten van Stø. Hier ziet men zee-arenden, de grootste papegaaiduikers-kolonie van Noord-Noorwegen en de grootste zeehonden-kolonie van de regio.
Verder uit de kust komt men in het gebied van de grote walvissen. Potvissen komen hier het meest voor.
Men werkt met een zgn. walvisgarantie: mocht het zo zijn dat men er tijdens de tocht geen één ziet, dan wordt de mogelijkheid geboden om gratis de volgende dag weer mee te gaan, mits er genoeg plaats is.
Gaat men van Sortland op Langøya naar Strand op Hinnøya, dan kan men linksaf/noordwaarts via wegno.82 naar het dorpje Andenes op het eiland Andøya = 100 km.
In Andenes kan men een bezoek brengen aan het “Norske Hvalsenter” waar men onderzoek doet naar, en uitleg geeft over de diverse walvissoorten. Ook organiseert men walvissafari's.
In het centrum van Andenes is tevens gevestigd “Andøya Rocket Range (ARR)”: het noordelijkste lanceerplatform voor raketten en research-ballonnen ter wereld. Of het ook een touristische (bezoekers) functie heeft, is ons niet bekend. In het nabijgelegen Noorderlichtcentrum “Nordlyssenteret” wordt in ieder geval informatie verstrekt over de activiteiten van Andøya Rocket Range (ARR).
Nordlyssenteret is geopend van 20 juni tot 15 augustus, twee uurtjes per dag: van twaalf tot twee.
Na een rondleiding van 1½ uur in het Noors Walviscentrum zie hiervoor volgt een walvissafari: de duur hiervan is ons niet bekend.
Men werkt met een zgn. walvisgarantie: mocht het zo zijn dat men er tijdens de tocht geen één ziet, dan wordt de mogelijkheid geboden om gratis de volgende dag weer mee te gaan. Is men niet in de gelegenheid om nog een tocht te maken, dan krijgt men het geld terug.
10 Kilometer ten zuidwesten van Andenes ligt het dorpje Bleik.
Hiervandaan wordt dagelijks een 1½-uur durende boottocht gemaakt naar de papegaaiduikers en zee-arenden op het eiland Bleiksøya.
We zijn dus net tussen Sortland en Strand de Sortlandbru overgereden: het noordelijkste puntje van onze reis. Vanaf nu gaan we weer naar het zuiden - naar huis.
We rijden wegno.85 door vrijwel onbewoond gebied dat deels weer bergachtig is.
20 Kilometer zuidelijker komen we terecht in een hèèl klein stukje van de provincie Troms.
In het gehuchtje Langvassbukt(a) treffen we “Hinnøy Senteret: Kafetaria, Motell og Camping = Buurtsuper og Benzinepomp ”. Van de camping is weinig gemaakt, maar omdat het pijpestelen regent zoeken we niet verder. Geen electriciteit, wel een warme douche en dus ook warm water voor een kopje “hete” thee: we redden ons !
Kaart google.nl/maps - locatie Gullesfjordbotn CampingEen alternatieve overnachtingsplaats was geweest “Gullesfjordbotn Camping” die 12 km verderop ligt aan wegno.85 in Gullesfjordbotn ... .
Onze afstand tussen Fredvang en Langvassbukt is ca. 250 km. = 3.924 km.
28 juli '04 Kaart google.nl/maps: route Hinnøy Senteret in Langvassbukt(a) op Vesterålen -
Narvik - Tysfjord Turistsenter in Storjord i Tysfjord De volgende dag gaan we weer door. Het traject is vanochtend niet zo spectaculair, maar dat komt wellicht ook door het nog steeds druilerige weer.
Na een stukje wegno.85 passeren we aan het zuidelijkste puntje van de Gullesfjord de “Gullesfjordbotn Camping” met hytter: zie hiervoor.
Al gauw komen we weer terecht op wegno.E10 en zo is het rondje rond: wegno.E10 loopt immers door westwaarts naar de Lofoten
(sinds 2007, als het traject Lofast = “Lofoten fastlandsforbindelse” wordt geopend. In 2004 rijden wij nog om via de eilandengroep Vesterålen). Over Lofast vertelden we eerder in deze provincie onder LOFOTEN bereikbaarheid / toegangsroutes.
Met wegno.E10 rijden we ook de provincie Nordland weer in.
Voorbij Bjerkvik treffen we weer de bekende wegno.E6 Kaart google.nl/maps: route wegno.E6 van Trelleborg naar Kirkenes = 3100 kmvooruit dan: nog één keertje : wegno.E6: de schier eindeloze zuid/noord-weg die loopt van zelfs het Zweedse Trelleborg (ten zuiden van Malmö) tot het Noorse Kirkenes aan de Barentszee bij de Russische grens.
We rijden eerst langs de oever van de Herjangsfjord en vervolgens langs een zijarm daarvan: Rombaken. De eerste 15 km draagt de weg zowel het wegno.E10 als het wegno.E6, totdat de E10 afbuigt naar Zweden en zal doorlopen tot in Luleå aan de Botnische Golf.
Kaart google.nl/maps - provincie Finnmark Kaart kart.finn.no - provincie Finnmark roze lijn = provinciegrens suggestie inzoomen: de zuidelijke provinciegrens loopt net boven Narvik Noord-Noorwegen / Nord-Norge 2.12 provincie Finnmark
Overnachten in Finnmark:
· Het provinciehuis staat in Vadsø.
· De provincie Finnmark maakt deel uit van de regio Nord-Norge (= Finnmark + Troms + Nordland). · Nordland kent drie districten: Vestfinnmark Øst-Finmmark en Indre Finnmark.
Het provinciewapen toont een gouden burcht tegen een zwarte achtergrond. De burcht staat voor “Vardøhus Festning”: de noordelijkste vesting ter wereld die in 1738 is aangelegd en nooit is aangevallen. Tegenwoordig heeft de vesting vooral een symbolische functie. Desalniettemin wordt het permanent bemand door drie mariniers, een vaandrig en een kapitein: om de Noorse militaire aanwezigheid serieus te benadrukken, zo dicht bij Rusland. Het is de Noorse vlaggenpost naar het oosten. De vesting heeft een saluutplicht: op 17 mei*, op 7 juni*, op alle koninklijke verjaardagen én als na de duisternis van de winter de zon zich weer voor het eerst laat zien. Het kanonschot is dan het sein voor de schoolkinderen in Vardø dat ze de rest van de dag vrij zijn om de terugkeer van de zon te vieren. Vardøhus Festning is deels ingericht als museum. *17 mei: “Grunnlovsdagen” of ook wel “syttende mai”: de nationale feestdag. Op 17 mei 1814 werd de Noorse grondwet bekrachtigd. *7 juni: geen nationale feestdag. Op 7 juni 1905 kwam er een eind aan de unie tussen Zweden en Noorwegen.
HELEMAAL NAAR DE NOORDKAAP (= provincie Finnmark): Kaart google.nl/maps: route Bjerkvik - Noordkaap = 700 km
|
↑ Naar top van vorige provincie = 2.11 Nordland ↓ Naar top van volgende provincie = 2.13 Nord-Trøndelag 2 • 1 2 F I N N M A R K |
2 • 1 2 F I N N M A R K | |
2 • 1 2 F I N N M A R K | |
2 • 1 2 F I N N M A R K | |
2 • 1 2 F I N N M A R K | |
2 • 1 2 F I N N M A R K |
We naderen Narvik.
Omdat de Ofotfjord ter plekke zo diep en steil is, kon wegno.E6 destijds niet rechtstreeks worden doorgetrokken van het dorpje Øyjord naar Narvik. En daarom rijden we nu een stukje om de Rombaken-fjord heen en vervolgen wegno.E6 via de Rombaksbrug (= Rombaksbrua). Het is een tuibrug die “afloopt” naar het zuiden: de taluds op de oevers liggen niet op dezelfde hoogten.
Narvik is de stad met de grote doorvoerhaven voor het ijzererts uit Zweden. In de haven aan de Ofotfjord liggen grote schepen te wachten om geladen te worden.
De laatste jaren groeit ook het tourisme in deze omgeving. In de zomer zijn de bergen in trek bij wandelaars en mountainbikers, in de winter wordt er geskied.
800 Meter verwijderd van het centrum kan men met de kabelbaan Fjellheisen in 7 minuten naar de Fagernessfjell (656 moh). Er is een bergrestaurant en liefhebbers kunnen hanggliden of paragliden.
In de zomer blijft de kabelbaan 's avonds extra lang open:
(rallaren = arbeiders die de spoorlijn hebben aangelegd)
Rallarvegen is een karrespoor dat ooit door de 5000 arbeiders is gebruikt bij de aanleg van de spoorlijn (= banen): de Ofotbanen tussen Narvik en het Zweedse Kiruna die in 1902 in gebruik werd genomen voor het vervoer van ijzererts.
= Ofotbanen = Malmbanan
Heden ten dage is het een cultuurhistorisch wandel- en fietspad tussen het hogergelegen Abisko in Zweden en het lagergelegen Rombak(sbotn) in Noorwegen, = 72 km.
Het autovrije traject loopt door bergachtig gebied en kent mooie afdalingen.
Het onderstaande filmpje maakt duidelijk dat op de fiets enige stuurmanskunst zeker van pas komt .
Kaart google.nl/maps: route Narvik - treinstation Rombak(sbotn)Het treinstation Rombak(sbotn) is, behalve met de trein vanuit Narvik, ook met de auto te bereiken door vanuit Narvik wegno.E6 noordwaarts te rijden en dan vóór de Rombaksbrua rechts af te slaan = 20 km. Rombak ligt aan de baai die Rombaken heet.
brua = brug.
Vanaf station Narvik of vanaf station Rombak kan men naar één van de volgende stationnetjes om vervolgens terug te wandelen of te fietsen tot station Rombak,
De mountainbike kan ook mee in de trein.
Voor de fietsers: ons is niet duidelijk of men met de fiets helemaal terug kan langs de spoorlijn naar Narvik.
Een optie is vanaf Rombak terug te fietsen naar Narvik via wegno.E6 (zie hiervoor).
Bij de Turist Info in Narvik is een gedetailleerde kaart verkrijgbaar.
Er is ook een Rallarvegen bij Flåm, we hebben er meer over verteld eerder in ons verhaal onder 2.4 provincie Sogn og Fjordane III.
Vanaf Narvik klaart het weer op en de omgeving wordt weer geweldig. We stappen heel vaak uit de auto voor het nemen van een kijkje of het schieten van een foto.
Een heel stuk volgen we de Ofotfjord. Er zijn diverse campings maar die zijn naar onze smaak te dichtbevolkt en dus rijden we rustig door.
We voelen hier werkelijk “het mysterieuze noorden”: grillig doch vriendelijk gevormde bergkammen dicht langs het water.
In de Efjord liggen de twee kleine eilandjes Storøya en Hallvardøya en dus zijn er drie bruggen nodig om aan de overkant te komen (resp. 551, 143 en 162 m lang).
Neemt men direct daarna wegno.827 linksaf/zuidwaarts dan komt men 15 km verderop aan het eind van de Efjord bij de berg Stetinden: een berg die 1.392 m hoog oprijst. De top vormt een plat plateau en de berg wordt ook wel “Gudenes ambolt” oftewel “het aambeeld van de goden” genoemd.
Voor de Samen is de berg heilig en zij noemen hem “Státtáchåkkå”.
In 2002 is de Stetind onofficieel verkozen tot de nationale berg van Noorwegen.
Het bedrijf Nordland Adventures organiseert klimtochten: ook voor diegenen zonder ervaring. Het vertrek is vanuit Stetind Hotell in Kjøpsvik (= ook aan wegno.827).
Zij voorzien in een klimuitrusting, zelf moet men alleen voor goede schoenen en een nog betere lichamelijke conditie zorgen.
Men is 12 tot 16 uur onderweg, na afloop per persoon 2.500 NOK armer (minimaal 2 pers = 5.000 NOK) en wellicht/hopelijk een prachtige ervaring rijker .
op de Eidetind foto: onbekend voorheen: © home.no.net/topptur3/ |
Eidetind met de Kjerna Kjerna = de Preekstoel van Ofoten gezien vanaf het veer Skarberget foto: © Frode Jenssen voorheen: tysfjord.net |
Vervolgt men na die drie bruggen over die twee eilandjes wegno.E6, dan kan men vanaf een parkeerplaats 5,5 km verderop (bij “iets “ dat Skellesvikskaret heet) een wandeling van 4 uur -heen en terug- naar de berg Eidetinden (of Eidtinden) maken.
Ter verduidelijking voegen we een kaartje bij voor de wandeling naar Eidetinden. Overigens is de route ter plaatse gemarkeerd.
Na een uur staat men op de top van de spectaculaire rotsformatie “Kjerna”.
De Nordlanders zijn apetrots op hun Preekstoel en terecht: hoewel deze veel minder bekend is dan die in de zuidelijke provincie Rogaland = Pre(i)kestolen i Ryfylke, is het overweldigende uitzicht bovenop er niet minder om.
Wij kennen 'm alleen zoals op de foto rechts. Toen we stonden te wachten bij het veer Skarberget - Bognes keken we achterom en daar lag een bijzondere berg: met naar het leek een schoorsteen eraan vast.
Eenmaal weer thuis in Nederland stuitten we op de foto van Rolf Jenssen. In eerste instantie dachten we dat het de “Flydalsjuv” was, de rots van Geiranger uit ons hoofdstuk 1.6 provincie Møre og Romsdal I, dubbelganger ... ....
We moeten nog één veerpont nemen: 25 minuten van Skarberget naar Bognes over de prachtige Tysfjord.
Al snel treffen we het door ons zeer gewaardeerde “Tysfjord Turistsenter” in Storjord i Tysfjord.
Er ligt ook een Storjord net boven de Poolcirkel, ook aan wegno.E6: Storjord i Saltdal.
Storjord bestaat uit 30 goed onderhouden huizen, gebouwd tegen de berghelling met uitzicht op de Tysfjord.
Tysfjord Turistsenter is bekend van de orka-safari's die men vanaf december tot half februari organiseert: orka's, de grote zwart-witte walvissen die dan leven van de haringen die kuit komen schieten in de Tysfjord.
From summer 2013 we will arrange killer whale safari also during the summer season
In de ontvangsthal van het Turistsenter staan veel opgezette dieren, waaronder ook een tweemanshoge ijsbeer.
Hier blijven we de komende twee dagen. Het is een mooie locatie met prima voorzieningen en een prachtig uitzicht, we hebben er het mooiste weer en het blijkt ook nog de goedkoopste camping van de hele vakantie te zijn .
Onze afstand tussen “Hinnøy Senteret” en Storjord i Tysfjord is ca. 283 km. = 4.207 km.
29 + 30 juli '04 Mensen mensen: wat een heerlijke en heerlijk luie dag! Alleen maar kijken naar de meest bijzondere bergtoppen. Duizend jaar geleden zal het leven op een dag als deze vast net zo goed geweest zijn, zó goed voelt het “mysterieuze noorden”.
De Vikingen zullen toen toch ook wel eens een vrije dag hebben gehad?
Slenteren langs het water ... .
Oeps! Ook hier uitkijken voor de meeuwen die willen aanvallen ... .
Het is 30 juli en 's nachts wordt het nog steeds niet donker, hooguit dat het een beetje schemert. Het is een aparte sfeer, gehuld in een bijzonder soort daglicht. Als u 's zomers in het noorden bent geweest dan begrijpt u helemaal wat we bedoelen!!
De volgende dag is de lucht weer staalblauw en we gaan aan de wandel van 11:00 tot 16:00 uur. De bergrug achter de camping lonkt en we zijn nieuwsgierig naar wat er achter zit!
We nemen zo maar een paadje omhoog. Onderweg snoepen we van de bosbessen en zien we alsnog routepijltjes: waarheen ze verwijzen weten we niet. Op goed geluk kiezen we een route en op goed geluk raken we die ook weer kwijt ... . Uiteindelijk komen we natuurlijk toch gewoon boven.
Een stevige klauterpartij wordt beloond met een fraai uitzicht over de Tysfjord, met een mooie picknick en met een nog beter gevoel. De bodem is bedekt met de mooiste mossoorten en kleine struikjes verschaffen ons schaduw. We horen echo's van mensenstemmen maar we zien niemand.
We hadden min of meer verwacht dat achter deze berg nog meer bergtoppen zouden oprijzen. Niets is minder waar. We lopen door naar de andere kant van de bergtop en dan ligt beneden ons één van de meest idyllische plekjes die we deze vakantie zijn tegengekomen.
Een stukje grasland en een zandstrandje liggen aan een prachtige baai met het mooist blauwe water. Het blijkt de baai Tiltvika te zijn en de omgeving is een beschermd natuurreservaat (vik = baai). Aan de overkant zien we de contouren van Vesterålen.
Met een voldaan gevoel gaan we terug naar de tent. We nemen zo maar een paadje omlaag ... .
Het was helemaal top!
31 juli '04 Kaart google.nl/maps: route Tysfjord Turistsenter in Storjord i Tysfjord -
Informatie-centrum “Polarsirkelsenteret” - Krokstrand Camping in Storforshei De volgende dag vertrekken we voor wat weer een prachtig ritje blijkt te worden. Grotendeels trekken we over de hoogvlakte: het wijdse landschap waar we zo van houden. Regelmatig maken we “ups” en “downs”, soms met wel 9%. Dit duurt tot het stadje Fauske.
Kaart google.nl/maps - locatie Mijnmuseum in SulitjelmaSlaat men in Fauske linksaf/oostwaarts af op wegno.830, dan rijdt men eerst langs het meer Storvikbukta, vervolgens langs het meer Lanvatnet en na totaal 39 km komt men in het dorpje Sulitjelma.
Hier kan men een kijkje nemen in een kopermijn. In mijnwerkerskleding gaan de bezoekers 1,5 km diep in de berg. De tocht duurt 2 tot 4 uur.
Kaart kart.finn.no - locatie van de berg SuliskongenIn deze omgeving ligt ook de berg Suliskongen. Volgens de legende van Torghatten was Suliskongen de Koning van Sulis (Sulitjelma).
Na Fauske komen we bij de huchtjes Nesby en Medby op “bekend terrein”. Hier ligt westwaarts wegno.812 die we acht dagen geleden hebben gereden richting de Saltstraumen.
Als alternatieve thuisroute is er nog ons hoofdstuk Kaartje google.nl/maps: route Trondheim - Steinkjer - Bodø via wegno.Fv17 Kaartje Kystriksveien“Kystriksveien = Fv17 Steinkjer - Bodø: de mooiste kustweg ter wereld”
Hierbij maken we wel de aantekening dat ons de suggestie is gedaan deze route toch vooral zuid-noord i.p.v. noord-zuid te rijden. Vanuit het noorden rijdt men wellicht tegen de zon in en schitteren de watervlaktes aan de ogen. Daardoor is er veel minder te zien dan wanneer men vanuit het zuiden komt met de zon in de rug. Bovendien is het ook nog eens knap vermoeiend .
Wegno.E6 die we nu verder naar het zuiden vervolgen rijden we dus voor de tweede keer. Hoewel het pas een week geleden is, lijkt de route toch weer nieuw voor ons.
We rijden door tot 19 km ten zuiden van de Poolcirkel en kamperen op de Krokstrand Camping in Storforshei. De meeste kampeerplekken liggen tussen de bomen, maar we treffen het: een A-locatie direct aan het riviertje!
We vertelden meer over deze omgeving eerder in deze provincie onder Mo i Rana en omstreken.
Daar leest u over grottentochten, gletsjerbezoek en Marmorslottet: een natuurfenomeen met witte rotsformaties, prachtig gevormd door een wildstromende rivier.
Onze afstand tussen Storjord i Tysfjord en Storforshei is ca. 284 km. = 4.491 km.
Het provinciewapen toont een gouden kruis tegen een zilveren ondergrond:
volgens de overlevering droeg Olav Haraldsson (later “Olav de Heilige”) in “de Slag van Stiklestad op 29 juli 1030” een wit wapenschild met daarop een gouden kruis.
We vertelden meer over Olav de Heilige eerder in ons verhaal onder 2.9 provincie Sør-Trøndelag I. Over de Slag bij Stiklestad vertelden we eerder onder 2.10 provincie Nord-Trøndelag I.
De combinatie van alleen goud en zilver is volgens de heraldische regels sinds 1150 verboden. Dit verbod geldt echter niet voor de wapenschilden van “Het Koninkrijk Jeruzalem” en de paus. Ook worden uitzonderingen gemaakt voor die gevallen waarin wordt verwezen naar een heilige.
Op de terugweg zuidwaarts rijden we dezelfde wegno.E6 als op de heenweg. De route lijkt voor ons nieuw. Echter, we zouden u toch weer hetzelfde verhaal vertellen als onder 2.9 - 2.10 provincie Sør-Trøndelag I en Nord-Trøndelag I.
Daarom houden we het kort:
1 aug. '04 Kaart google.nl/maps: route Krokstrand Camping in Storforshei -
Nyheim Camping in Namsskogan = provincie Nord-Trøndelag Op de terugweg maken we een overnachting op de Nyheim Camping in Namsskogan. Er staan kleinere en grotere hytter en voor de kampeerders is er ook alle ruimte.
We hebben een plekje direkt aan de rustige Namsen-rivier. Het is een mooie dag en we gaan het warme water in: een zwempartij met een gouden randje.
Moederziel alleen in zo'n grote rivier en de koning te rijk!
Onze afstand tussen Storforshei en Namsskogan is ca. 285 km. = 4.776 km.
Het provinciewapen toont twee rode gekruiste bijlen met daartussen een rood kruis, dit alles tegen een gouden achtergrond. Het geheel is gebaseerd op het zegel van Gaute Ivarsson, aartsbisschop van Trondheim tussen 1475 en 1510.
De twee bijlen zijn het symbool van het martelaarschap van Olav Haraldsson (later “Olav de Heilige”): op 29 juli 1030 werd hij in “de Slag bij Stiklestad” (= prov. Nord-Trøndelag) met een bijl dodelijk verwond.
We vertelden meer over Olav de Heilige eerder in ons verhaal onder 2.9 provincie Sør-Trøndelag I. Over de Slag bij Stiklestad vertelden we eerder onder 2.10 provincie Nord-Trøndelag I.
Ook de provincie Hordaland en de Noorse (staats-)Kerk hebben twee bijlen in hun wapen.
St. Olav is de beschermheilige van Noorwegen en van de beeldhouwers, tevens wordt hij aangeroepen bij moeilijke huwelijken... .
2 - 4 aug. '04 Kaart google.nl/maps:
route Nyheim Camping in Namsskogan - Imi Stølen in Oppdal = provincie Sør-Trøndelag Vervolgens hebben we drie overnachtingen bij Hotel Imi Stølen, 3 km ten noorden van het centrum van Oppdal.
Bij het hotel wordt ook camping gehouden en er worden hytter verhuurd.
Onze afstand tussen Namsskogan en Oppdal is ca. 402 km. = 5.178 km.
Op een ochtend gaan we om 11:00 uur wandelen, om 17:00 uur zullen we weer terug zijn. Het weer is prima: echt korte-broeken-weer.
De vriendelijke hotelhouder wijst ons de richting naar waar we een pad bergop kunnen vinden. Tot ver op de helling staan de mooiste (vakantie)huizen. Hier en daar is het best wel steil. Eerst komen we door een bijzonder kreupelbos, vervolgens is er niets dan de kale berg.
De witte wolkjes lijken nu heel dichtbij. Uiteindelijk komen we terecht in de sneeuw en natuurlijk willen we die “aan den lijve ondervinden”. Al zeggen we het zelf: we maken een paar mooie buikschuivers !!
Hierna moeten we nog helemaal terug. Voor de afdaling kiezen we niet voor hetzelfde stuk maar we proberen het smeltwater te volgen. Schapen lopen er ook, en wat zij kunnen kunnen wij toch ook? Als echte berggeiten dalen we af door van de ene rots op de andere te stappen. We zijn relaxed en gelukkig en het komt goed!
5 - 6 aug. '04 Kaart google.nl/maps:
route Imi Stølen in Oppdal - Utne Camping in Greåker = provincie Østfold De dag van vertrek uit Oppdal begint bewolkt maar zal weer stralend eindigen. De gehele dag rijden we nagenoeg wegno.E6.
Na de schitterende hoogvlaktes tot Dombås rijden we door het Gudbrandsdal: een heel vriendelijk glooiend landschap met grote stukken grasland.
Meer over de provincie Oppland vertelden we eerder in ons verhaal onder 2.6 provincie Oppland
Kaart google.nl/maps: locaties Kvitskriuprestan - Ridderspranget (The Knights Leap) -
Gjende met Besseggen - Jotunheimvegen (wegno.Fv425)
als in de winter en in het voorjaar de bergweg Jotunheimvegen is afgesloten
wordt de route tussen Bygdin Flellhotel en Skåbu via wegno.425 niet juist uitgelijnd → zie dan het kaartje hiernaast Kaart google.nl/maps - idem als vorige, maar hier non-actieve schermafdruk
als in de winter en in het voorjaar de bergweg Jotunheimvegen is afgesloten
wordt de route tussen Bygdin Flellhotel en Skåbu via wegno.425 niet juist uitgelijnd op google.nl/mapsTevens is in het volgende traject wellicht prima “in te passen” ons hoofdstuk 2.7 provincie Oppland III | op de terugweg: -suggesties-
Via Lillehammer (= provincie Oppland) en Hamar (= provincie Hedmark) rijden we langs Oslo.
Het provinciewapen toont een zilveren trapgevel tegen een blauwe achtergrond. Het geheel verwijst naar het silhouet van “Akershus Festning”: een kasteel met een zwaar fort eromheen waarnaar ook de provincie is vernoemd.
Akershus kwam als provincie tot stand rond 1450 - 1500. Het gebied was toen echter veel groter dan tegenwoordig: zowel de huidige provincies Hedmark, Oppland, Buskerud en Oslo vielen destijds onder Akershus. Zo kon het ook gebeuren dat de “naamgever” van de provincie: “Akershus Festning” in de tegenwoordige provincie/stad Oslo staat.
Akershus Festning is een middeleeuws kasteel dat in opdracht van koning Haakon V “de Oudere” in 1299 werd gebouwd op een heuvel bij de haven van Oslo. Later is er ook een fort omheen gezet: het geheel werd voltooid in 1592 onder leiding van Christiaan IV van Denemarken. Deze koning liet vervolgens het kasteel verbouwen in renaissancestijl.
Akershus Festning is nog steeds militair terrein (de Noorse defensiestaf is er gehuisvest), maar het is ook opengesteld voor het publiek. Het wisselen van de wacht bij de hoofdpoort gebeurt iedere dag om 13:30 uur. In het fort is het Noors verzetsmuseum gevestigd: het geeft een overzicht van de Duitse bezettingsjaren.
Vanaf het kasteel heeft men een prachtig uitzicht over de haven en fjorden van Oslo. Het kasteel ligt op loopafstand van “Rådhuset” = het stadhuis.
Van Oslo naar het zuiden doen we ook een stuk wegno.E18 omdat we een camping aan de Osofjord zoeken.
Uiteindelijk nemen we toch weer de aansluiting op de “vertrouwde ” wegno.E6 -E18 gaat door naar Zweden-.
Wellicht van belang als men Noorwegen “binnenkomt via Zweden” en als men vervolgens richting West-Noorwegen zou willen: via de Oslofjordtunnel kan men Oslo omzeilen.
Vanaf hier 4,5 km zuidelijker is er een afslag westwaarts op wegno.23 die op een gegeven moment door de 7,2 km lange Oslofjordtunnel onder de Oslofjord doorgaat.
De tunnel heeft een max. hellingsgraad van 7% en het diepste punt van de tunnel ligt 134 m onder zeeniveau.
“Aan het eind van de tunnel” rijdt men de provincie Buskerud binnen. Wegno.23 komt uit in de stad Drammen.
Vlakbij ligt het dorpje Drøbak. Drøbak is het makkelijkst te bereiken door op wegno.E6 de afslag westwaarts te nemen op wegno.152 en deze 8 km te volgen.
Drøbak ligt daar aan de Oslofjord, waar deze op z'n smalst is. De Drøbaksund is een zeventien kilometer lange engte tussen Drøbak en Hurum aan de overkant: het verdeelt de fjord in een noordelijke binnenfjord -Indre Oslofjord- en een zuidelijke buitenfjord -Ytre Oslofjord-.
Drøbak heeft een beschermd dorpsgezicht met veel pittoreske oude huisjes.
Aan de haven vindt men de 3 vrolijke zeemeerminnen die de wacht houden: “Muntre Havfruer ved Drøbak”.
In Drøbak “woont ook de Kerstman ”. Alle brieven die aan de Kerstman zijn gericht worden beantwoord en voorzien van een officieel “Julenissen poststempel”: door de medewerkers van de Turist Info en Julenissen’s Postkontor. Dit is het officiele postkantoor van de Kerstman ... .
Tregaarden’s Julehus is een winkeltje met kerstartikelen, het gehele jaar geopend.
Het adres van de Kerstman: Julenissen, N-1440 Drøbak, Norway.
Het provinciewapen toont twee diagonale goudkleurige punten met daartussen een goudkleurige vlamvormige punt tegen een rode achtergrond. Gezamenlijk staan ze voor de zonnestralen bij zonsopkomst in het oosten: de buitenste twee voor het zonlicht en de middelste voor de zonnewarmte. Het geheel verwijst naar de aanbidding van de zon in de Bronstijd. Tevens symboliseert het de geografische locatie van Østfold: de provincie ligt in het zuidoosten van Noorwegen.
We vervolgen wegno.E6 zuidwaarts en in de omgeving van Moss zoeken we naar een camping aan de prachtige Oslofjord. Het is echter een vrij dichtbevolkte omgeving met wel heel kleine kampeerplekjes. Inderdaad: de regio rond de Oslofjord is Noorwegen's dichtstbevolkte gebied.
Kaart google.nl/maps - locatie Utne Camping in GreåkerWe rijden daarom toch maar door en komen rond 18:15 uur aan nog eens 30 km zuidelijker en 8 km ten noorden van Sarpsborg. Hier in Greåker blijven we een dagje op de zeer ruime Utne Camping.
Greåker ligt in een glooiende graanstreek met grotere rood/witte boerderijen: ook niet onaardig.
- op wegno.E6 neemt men de afrit voor de wegno.'s 112 en 118: men rijdt wegno.118 nog 7 km uit tot Utne Camping -
Onze afstand tussen Oppdal en Greåker is ca. 548 km. = 5.726 km.
Sarpsborg is de op twee na oudste stad van Noorwegen en al gesticht in 1016 door Olav de Heilige, u wel bekend : Olav sneuvelde in de Slag bij Stiklestad = 2.10 provincie Nord-Trøndelag I en werd bijgezet in de gotische Nidaroskathedraal in Trondheim = 2.9 provincie Sør-Trøndelag I.
Sarpsborg werd in 1567 verwoest door de buren uit Zweden. Er werd een nieuwe stad gebouwd, 15 km verder stroomafwaarts en dus dichter bij de monding van de rivier de Glomma. Dit werd de vestingstad Fredrikstad.
Later is toch ook Sarpsborg herbouwd en tegenwoordig heeft het eveneens een grote haven.
7 aug. '04 Kaart google.nl/maps: route Utne Camping in Greåker = Noorwegen -
Gotenburg = Zweden -
Grønnegårde Camping in Gørslev / Ringsted = Denemarken 33 Kilometer ten zuiden van de Utne Camping in Greåker ligt het Svinesund. Deze waterweg is de grens tussen Noorwegen en Zweden en werd aanvankelijk overbrugd door de oude Svinesundbrug, met 67 m de hoogste van Noord-Europa.
In 2005 is een nieuwe brug geopend: via wegno.E6 en 60 m hoog. Beide bruggen zijn voor de komende 20 jaar tolbruggen.
Direct over de Zweedse grens staat een bij Noren populair winkelcentrum waar zij naar Noorse maatstaven goedkoop kunnen winkelen. De hoeveelheid alcohol, sigaretten “en wat niet al” die men mee kan nemen over de grens is echter beperkt omdat Noorwegen geen EU-lid is. Aan beide kanten van de grens wordt gecontroleerd.
In Zweden vervolgen we vrolijk met wegno.E6 (vanaf Göteborg wordt dit ook wegno.E20) tot Malmö. Vandaar gaan we via de 16 km lange Öresundbrug over de Sont naar Kopenhagen op het Deense eiland Sjælland.
Kaart google.nl/maps - locatie Grønnegårde Camping in Gørslev / RingstedIn Denemarken rijden we wegno.E20 zuidwaarts.
Bij Køge slaan we af rechtsaf/westwaarts en gaan een stukje door op de E20. Via afritno.34 en wegno.150 komen we terecht bij de Grønnegårde Camping in Gørslev / Ringsted.
Hier blijven we één nachtje: morgen gaan we definitief naar huis.
Onze afstand tussen Greåker in Noorwegen en Gørslev in Denemarken is ca. 605 km. = 6.331 km.
8 aug. '04 Kaart google.nl/maps: route Grønnegårde Camping in Gørslev / Ringsted = Denemarken -
Puttgarden = Duitsland - Heerde = Nederland De thuisreis loopt via weer een stukje wegno.E20 terug naar Køge en verder wegno.E47 zuidwaarts naar Rødbyhavn. Hier ligt de veerboot klaar (we kunnen er zó oprijden) voor de overtocht over de Fehmarnbelt naar het Duitse Puttgarden.
Denemarken en Duitsland hebben overeenstemming bereikt over de bouw van een 17,6 km (!!) lange tunnel tussen Rødbyhavn en Puttgarden. De oplevering van het project wordt verwacht in 2021.
De rit over der Autobahn verloopt niet zo vlot, maar natuurlijk komen we toch wel waar we wezen willen. Door-de-weeks hobbelt het vrachtverkeer wel door: op een zondag is het hollen en stilstaan.
Na vijf weken zit een fijne vakantie er dan op. We gaan nagenieten!
Onze afstand tussen Gørslev en Heerde is ca. 686 km. = 7.017 km.
Het zit erop. Noorwegen: wat een land! Het is een fijne vakantie geweest. We hopen dat u ook genoten heeft. |
||
æ | ø | å | Æ | Ø | Å | ||
Noorse leestekens in Windows | alt-145 alt-0230 | alt-155 alt-0248 | alt-134 alt-0229 | alt-146 alt-0198 | alt-157 alt-0216 | alt-143 alt-0197 | |
Noorse leestekens in Windows + toetsenbord Verenigde Staten + taal Nederlands | ctrl-alt-z rechter-alt-z | ctrl-alt-l rechter-alt-l | ctrl-alt-w rechter-alt-w | idem als æ +shift | idem als ø +shift | idem als å +shift | |
instelling toetsenbord op support.microsoft.com | |||||||
Noorse leestekens in Mac OS | option(alt)-' ' = enkel aanhalingsteken | option(alt)-o | option(alt)-a | idem als æ +shift | idem als ø +shift | idem als å +shift | |
Lettergrootte op het beeldscherm aanpassen: | |||||||
vergroten | verkleinen | standaardiseren | |||||
ctrl++ = ctrl-toets met plus-toets(en) | ctrl-- = ctrl-toets met min-toets(en) | ctrl0 = ctrl-toets met nul-toets | |||||
cmd++ = cmd-toets met plus-toets(en) | cmd-- = cmd-toets met min-toets(en) | cmd0 = cmd-toets met nul-toets |